onsdag den 20. juli 2011

2009 Sottimano, Langhe Nebbiolo

Sottimano's Langhe Nebbiolo produceres fra 4 hektar på Basarin-marken i Neive i Barbaresco-zonen. Her er stokkene 15-20 år gamle og Sottimano mener det indtil videre er for ungt til at Basarin kan udgøre den femte cru-barbaresco i det imponerende sortiment. Derfor aftappes den som Langhe Nebbiolo efter spontangæring, 12 dages maceration og 10 måneder på anden- og tredjeårs barriques.

Lækker, æterisk og 'tør' nebbioloduft hvor kridt- og jernmineraler vælter op af glasset sammen med masser af syrlig, rød frugt og en let anis+vanilie-agtig sødme. Der er også godt med tjære, røg og en vild, grenet grønhed - man kan nærmest dufte de rå unge tanniner! Med luft kommer sødmen lidt længere frem og tjære-/røgaromaerne drejer over mod tæt pulverlakrids og dækgummi. Altsammen i et slankt og rent udtryk.
Superlækker i smagen med blød, kridtstøvet tekstur forrest, som så vokser til en flot syre- og frugtkoncentration med saftighed, frisk mineralitet og fremfor alt megaintense tanniner i finish som klæber munden fuldstændig sammen. Tanninerne og frugtsyre hænger rigtig flot ved ud i eftersmagen, som har god længde - men lidt gennemsigtig og uden så meget frugt.

Det er den mest klassiske nebbiolovin jeg har smagt fra Sottimano: Klar, stringent og virkelig fokuseret. Saftig og frisk og i en stil som giver næsten ubegrænset anvendelig ved bordet: Seriøsitet, struktur og tanniner til at klare den største bøf og samtidig en læskende renhed som også gør den egnet til fx. pastaretter eller charcutteri. Tanninerne er virkelig imponerende, ung nebbiolo er fantastisk når den på denne måde trænger sig på og bliver fysisk, lidt ligesom chili eller citron kan gøre det. Jeg er vild med den nu, men den kan naturligvis rundes lidt af lagring og holder rigtig mange år. 119 kr hos Atomwine, 99 kr indtil 31/7. Anbefales varmt - tæt på 91.
 
90 

5 kommentarer:

Jakob Offersøy Brøbecher sagde ...

Ikke mindst inspireret af din post har jeg lige bestilt et par kasser fra atomwine. Glæder mig til at smage flaskerne.

Tak for en altid super inspirerende blog!

Bedste hilsener
Jakob

Piu Rosso sagde ...

Tak, Jakob! Håber du kan lide vinene!
bedste hilsner,
Niels

Jakob Offersøy Brøbecher sagde ...

Hej Niels. Jeg er helt sikker på, at jeg kan lide vinene, men er til gengæld lidt usikker på, hvor længe jeg skal lade dem ligge, før jeg gør indhug i partiet. Hvad ville du gøre?

Bedste hilsener
Jakob

Piu Rosso sagde ...

De har helt sikkert struktur til at ligge længe, og vil udvikle kompleksitet over de næste år, så du behøver ikke skynde dig. Ellers er det bare at prøve sig frem - ligenu handler det nok om om man synes megahårde tanniner er lækkert eller for meget. Jeg elsker en heftig tanninkadence og synes det er en af kvaliteterne ved nebbiolo (som er helt udtalt i sottimanos LN 09). Hvis du bedre kan lide en (lidt) rundere vin, kan du lade dem ligge. Jeg synes denne var fantastisk som helt ung og ser egentlig ikke nogen særlig grund til at vente med resten - men det er som sagt helt en smagssag! Under alle omstændigheder er det godt at lufte en så ung vin - den vågner lissom op og samler sig lidt. Den udvikling kan man følge hvis man lader være med at lufte og så drikker den over nogle dage (det kan også give et lille fastforward hint om hvordan den vil udvikle sig med lagring).
VH Niels

Jakob Offersøy Brøbecher sagde ...

Hej Niels

Tak for rådet.

Jeg åbnede en flaske i aftes, fordi jeg simpelthen var for nysgerrig, og det er rigtigt nok: Tanninerne er sindssygt voldsomme lige nu. Og klart for voldsomme til mig. Umiddelbart er mit bud at smide kasserne i kælderen og drikke et par flasker om året hen over de næste 5-6 år. Men sådan er ambitionen jo altid. Var det Glob, der i sin tid sagde, at det giver karakter at lagre hjemmelavet kryddersnaps - også til snapsen. Det samme gælder jo vin :)

Bedste hilsener
Jakob