fredag den 22. oktober 2010

2008 Foraci, Nero d'Avola Frizzante

Siciliansk Nero d'Avola lambrusco-style. Lys rubinrød med let, hvidt skum. I duften er der våde jordbær, kirsebær, røg, dækgummi og lidt lakrids i let oxideret stil. Smagen er frisk, satig og liflig med markant bitterhed i finishen som måske vil afskrække nogen, men som jeg synes er ret lækkert. Jeg er i dén grad nyvunden fan af rød halvtør frizzante, og denne version er glimrende og anderledes. Den holder 11,5%, hvilket er med til at give en flot vinøsitet (men også halvfarligt, for man smager det ikke..). Denne type vin går godt til overraskende meget mad og kan være en imponator i rette sammenhænge. For nylig testede jeg amabile lambrusco til thai-karry, hvilket ikke var en ubetinget succes rundt om bordet, men personligt synes jeg det glimrende mixede det evindelige thai-øl's læskende friskhed med en sødme som jo ofte også er en faktor i det asiatiske køkken. Dog savnede man nok bitterheden og her ville Foracis Nero d'Avola måske gøre sig bedre end sin nordlige stamfader. Carlo Merolli importerer denne sicilianske kuriøsitet - foruden dejligt store mængder lambrusco (som jeg vender tilbage til - stay tuned og vær klar til at slå til hvis et pludseligt efterårshøjtryk skulle indtræffe. Merolli har pt. vinterpriser på mange af disse vine, hvilket bare gør det endnu mere oplagt at afsøge udvalget efter næste sommers foretrukne). 

Ingen kommentarer: