søndag den 12. september 2010

2005 Tenuta Serradenari, Barolo Vigna Serradenari


Tenuta Serrradenari ligger i La Morra og ejendommens 7 hektar er blandt de absolut højest beliggende marker med nebbiolo til Barolo - over 500 meter oppe. Serradenari er ejet af Giovanni Negri, en kendt venstrefløjsaktivist, -journalist og -parlamentariker som er opvokset her på gården og nu er vendt tilbage til vinproduktionen. 30.000 flasker produceres ialt, herunder Baroloen som lagrer 2 år på tonneaux.
Smuk og klassisk nebbiolofarve - klar rubinrød med teglreflekser og lækker, fed viskositet når den slynges rundt. Duften er fantastisk og her aflyses alle mistanker om svagt år omgående. Der vælter klassisk Barolo op ad glasset. Sødmefuld næse med trøffel, jordbærgrød, roser, lakrids, (dæk)gummi, sukat og masser af kanel. Traditionel, men bred og kraftfuld stil som minder en del om Schiavenzas moskusdrømme i stilen (minus serralunga-minten).
Den har brug for lidt tid til at åbne op i smagen, men udvikler en flot spændvidde med sødmen i front fulgt op af den insisterende nebbiolosyre og flotte tanniner. Vildt meget kanel i den lange eftersmag, fuldstændig som Wrigleys Big Red Cinnamon Gum sammen med den lækre (bær)syre prikkende på tungesiderne, svampe/trøfler og thai-basilikum. Det her er rigtig godt!
Efter et døgn i flasken har smagen samlet sig yderligere, syren er varmet godt op og tannnerne er foldet ind i den lakridsede finish. Næsen er blevet lidt mere almindelig og tæmmet med syrlige bær og lakrids. Duft og smag krydser hinanden over et døgn, den første aftager lidt i kompleksitet og styrke, den anden vokser.
Jeg har efterhånden smagt nogle 05-baroloer og har faktisk ikke rigtig kunnet spore svagheden. Serradenaris 05'er koster €17,50 hos Superiore, det er et kup.
 
92 

10 kommentarer:

Fredrik sagde ...

Wow, låter som en kup. Jag hoppas att den är så traditionell som du beskriver. Enligt deras hemsida och någon recensent skrivs det mycket om fat och vanilj/choklad.

Piu Rosso sagde ...

Hi fredrik!
Ja, jeg er faktisk blownaway over pris/kvaliteten her! Jeg er ligesom dig klart mest til traditionel nebbiolo, og der er ikke noget her som skurer i mit svælg. Fadet er der, men i form af nødder, svampe, kanel og ikke tæt chokolade/vanilie etc. fra ristet barrique. Druen er i front. Stilen minder lidt om de (semi)modernister der virkelig har styr på deres fade, fx Sottimano eller G. Alessandria - men de kraftige trøfler og den tørre frugt får mig som skrevet mest til at tænke på Schiavenzas powerstil. Jeg ville have skudt på at den var lagret på (nyere/mindre) botti indtil jeg læste tonneaux hjemmesiden (som desværre ikke giver megen teknisk oplysning). Sympatisk vin, det bliver nok den første 05-kasse i min kælder.. Hvis du prøver den, ser jeg frem til at læse hvad du synes!
VH Niels

Fredrik sagde ...

Niels, jag gillar vad jag läser :) Visst är det lite knapphändig information på hemsidan, minst sagt! Jag ska ta och ge denna 05:a en chans. Kul med lite 'nya' bekantskaper. Hur är det med lagringspotentialen?

Piu Rosso sagde ...

Fredrik - potentialet har jeg også overvejet, jeg er ikke helt sikker. Den er bestemt drikkeklar nu og mit gæt er at den holder sin nuværende kvalitet mindst 3-4 år og gradvist udvikler en mere klassisk og samlet profil. Men der er slet ikke noget der taler for at den ligefrem falder fra hinanden derefter. Jeg synes personligt den er glimrende nu som ung og lidt vild.
VH Niels

Fredrik sagde ...

Perfekt! Då passar ett sexpack alldeles utmärkt :)

Ps. Ska ge mig på att öppna en Contado
Di Majo Norante Ris. 07 + 2004 Capellacchio från Superiore imorgon.

Anonym sagde ...

Vil bare informere at vinene fra Serradenari kan erhverves fra A Vinstouw inden 14 dage. bl.a. Barolo Serradenari 05 & 06

Anonym sagde ...

Tror måske at den er ved at lukke ned.

Prøvede den i aftes, men den gav ikke meget fra sig. Prøver resten af flasken i aften, og ser om den har åbnet sig.

PS: Måske ikke samme aftapning, for flasken på billedet er en "Bordeaux" flaske, mens min flaske er en "Bourgogne" type med lave skuldre.

Mvh
Jørgen

Piu Rosso sagde ...

Hej Jørgen - hvad sagde den så på andendagen?:-) Serradenaris vine aftappes alle på albeisa-flasker, så der er ikke tale om forskellige 'udgaver' (men jeg synes at kunne huske at A Vinstow vist har klippe-klistret lidt på deres infoblad, måske er det dét, du refererer til). Jeg havde faktisk selv tænkt mig snart at prøve en mere af 05'erne, så giver jeg lyd.
/Niels

Anonym sagde ...

Hej Niels

Undskyld den sene respons!

Dagen efter var den stadig lukket i næsen, men mere åben i smagen. Jeg fornemmer en enorm power i smagen, men den kommer ikke rigtig frem på banen.
Havde gemt en kvart flaske i køleskabet, og smagte det sidste igår. Væsentlig mere åben i næsen med de klassiske nebbiolo noter, men til gengæld nu med en nærmest lammende hård tannin, som fuldstændig molestrerer munden.
Foretrækker helt sikkert Garassino fra Carretta, som jeg pt. synes er et klart bedre glas.

/Jørgen

Piu Rosso sagde ...

Hej Jørgen - jeg har her et halvt år efter testet Serradenaris 05'er og må sige at jeg er imponeret! Endnu mere klassisk end jeg husker den med helt tilbagetrukne fadaromaer a la nødder og svampe og så en lækker saftig lakrids hele vejen. Knastør i næse og mund. Frugten er ikke verdens mest imposante, men hvis man holder af den lidt stramme, klassiske stil er man på her. Fin kirsebær, blomme og tørrede roser. Tanninerne er ganske rigtigt 'lammende' (som du skriver) og hvis man ikke kan lide det, bør man give den tid på langs. Jeg elsker en hård tanninkadence og er synes den er flot komponeret her. En anelse fremskudt alkohol i finishen og begyndelsen af eftersmagen som er overraskende krydret.
VH Niels